ΚΕΘΕΑ-Στροφή: 32 χρόνια μια μεγάλη αγκαλιά για τους έφηβους
Το ert.gr μίλησε και με τον υπεύθυνο μουσικής και ραδιοφώνου της ΣτροφήςΤάσο Γιαννίκο.
Τι κάνει ένας μουσικός επιμορφωτής και υπεύθυνος ραδιοφώνου σε μια κοινότητα εφήβων που προσπαθούν να απεξαρτηθούν;
«Είμαι δάσκαλος στην ομάδα μουσικής. Έχουμε δύο ομάδες από 6-7 παιδιά η κάθε ομάδα. Έρχονται δύο φορές στην εβδομάδα σε ένα πολύ ωραίοηχοστούντιο που έχουμε φτιάξει -από μία ώρα τη φορά- όπου τους μαθαίνω τις βασικές αρχές από διάφορα όργανα. Έχουμε ντραμς, κιθάρες, μπάσο, πιάνο, μπουζούκι. Πρόθεσή μου δεν είναι να μάθουν θεωρητική μουσική και να διαβάζουν παρτιτούρα, αλλά να παίζουν πρακτικά, να βγάζουν ένα καλό αποτέλεσμα και να το ευχαριστιούνται. Μετά από αρκετά μαθήματα τους οργανώνω με τέτοιο τρόπο ώστε να παίρνουν μέρος και στην μπάντα της Στροφής. Τα παιδιά λατρεύουν τη μουσική. Περιμένουν με ανυπομονησία τα μαθήματα».
Μιλήστε μας για τη μπάντα, το συγκρότημα της Στροφής
«Έχουμε μια μπάντα με τα πιο προχωρημένα παιδιά και στην οποία παίρνουν περιοδικά μέρος όλοι, κάποιοι παίζοντας ένα δύο τραγουδάκια, κάποιοι παίζοντας περισσότερα. Με την μπάντα συμμετέχουμε σε συναυλίες και εκδηλώσεις που έχει το πρόγραμμα έτσι ώστε και τα παιδιά να το ευχαριστιούνται και το πρόγραμμα να μεταφέρει το μήνυμα της απεξάρτησης σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο».
Τι είδος μουσικής παίζετε;
«Κυρίως μπαλάντες, ροκ ελληνικά και ξένα αλλά και πιο λαϊκά, τραγούδια που ταιριάζουν στην δική μας λογική και στην δική μας φιλοσοφία. Μία φορά στους 2 ή 3 μήνες κάνουμε ψηφοφορία προτείνουν όλοι τραγούδια ψηφίζουμε όλοι μαζί και επιλέγονται τα επικρατέστερα. Σκοπός είναι να παίζουν τραγούδια που τους αρέσουν».
Εκτός από τη μουσική και την μπάντα τα παιδιά της Στροφής κάνουν και ραδιοφωνικές εκπομπές
«Ναι, παράλληλα έχουμε και το ραδιοφωνικό τμήμα. Κάθε Δευτέρα 3 με 5 έχουμε εκπομπή από το www.kethea-strofi.gr και μπορεί να μας βρει κάποιος και στο live24. Πρόκειται για ένα μαγκαζίνο με πάρα πολλά θέματα από τα νέα της κοινότητας, μέχρι σελίδες μαγειρικής, αθλητισμού, ταξιδιωτικά, αφιερώματα σε μουσικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες και άλλα πολλά. Σε αυτό συμμετέχουν όσα παιδιά θέλουν να κάνουν μια εκπομπή για ένα θέμα που τους ενδιαφέρει. Τα ίδια τα παιδιά μετά από μια μικρή εκπαίδευση είναι και παραγωγοί και ηχολήπτες. Εγώ τους οργανώνω και τους μαθαίνω λίγο από ηχοληψία, λίγο πώς να κάνουν τις εκπομπές τους, λίγο αρχισυνταξία. Κάθε Τετάρτη κάνουμε τέτοια μαθήματα.
»Παλαιότερα κάναμε εκπομπές στο Α Πρόγραμμα της ΕΡΤ και η ομάδα που τις προετοίμαζε έκανε μια πάρα πολύ καλή δουλειά, εφάμιλλη επαγγελματιών. Πρόσφατα ετοιμάσαμε κι ένα e-book του ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗπου αποτελεί την πρώτη ψηφιακή έκδοση των ραδιοφωνικών εκπομπών της ομάδας ραδιοφώνου των γονιών του Θεραπευτικού Προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ».
Κύριε Γιαννίκο, τι έχετε αποκομίσει από την πολύχρονη ενασχόλησή σας με τα παιδιά;
«Πάρα πολλά πράγματα. Είναι πολύ ωραίο να δουλεύεις με εφήβους και να νιώθεις ότι τους προσφέρεις κάτι σημαντικό. Δεν κάνουμε απλά ένα μάθημα μουσικής αλλά κάτι πολύ περισσότερο. Μέσα από την ενασχόλησή τους με τη μουσική και το ραδιόφωνο τα παιδιά παίρνουν ευχαρίστηση αλλά και ερεθίσματα για να χτίσουν σιγά σιγά μια καινούρια ζωή. Η κοινότητα είναι ένας χώρος με έντονα συναισθήματα και πολλή δημιουργία όπου τα παιδιά και εισπράττουν αλλά και δίνουν πολλή αγάπη.
»Με την μπάντα έχουμε συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες. Παρότι περίπου το 90% των παιδιών δεν ήξεραν καθόλου μουσική πριν έρθουν εδώ, μέσα σε ένα χρόνο, τα παιδιά αυτά βγαίνουν στη σκηνή και συνοδεύουν καλλιτέχνες όπως η Δήμητρα Γαλάνη, η Γιώτα Νέγκα, ο Στάθης Δρογώσης, η Ραλλία Χρηστίδου».
Χριστουγεννιάτικη γιορτή στην οδό Χέϋδεν σε συνεργασία με τους Κατοίκους Γειτονιάς του Πεδίου Άρεως, με Φοιτητές του Εργαστηρίου Ζωγραφικής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ και άλλες τοπικές συλλογικότητες
Μέσα από αυτές τις διεργασίες δημιουργούνται και βαθιές σχέσεις…
«Πράγματι πολλά από τα παιδιά που ολοκληρώνουν το πρόγραμμα κρατούν στενή επαφή μαζί μας γιατί οι δεσμοί που δημιουργούνται είναι πολύ ισχυροί.
»Τα προγράμματα δεν είναι απρόσωπα, είναι ζωντανοί οργανισμοί και οι άνθρωποι που μπαίνουν μέσα μαθαίνουν απλά πράγματα από το να φροντίζουν τον εαυτό τους έως να στηρίζουν και να στηρίζονται από τους άλλους. Ασχολούνται με διάφορες δραστηριότητες που τους ανοίγουν το μυαλό κι όπως τους λέω συχνά, όποιος πίνει δεν κάνει πράγματα, κι όποιος κάνει πράγματα δεν πίνει».
Τι θα λέγατε σε έναν έφηβο που παλεύει με τη χρήση;
«Θα του έλεγα η ζωή σου έχει αξία! Μην την αφήνεις να πάει χαμένη! Θα του έλεγα τους στίχους από ένα τραγούδι που λένε οι “Τρύπες”: Η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερή, η ζωή είναι μεγάλη μη την κάνεις καρναβάλι.
»Σε όλα τα παιδιά θα έλεγα ότι η ζωή είναι σημαντική για να την χαλάνε σε χαζομάρες, θα τους έλεγα να καταλάβουν ότι δεν είναι ούτε ο νάνος των φόβων τους, ούτε ο γίγαντας των ονείρων τους, να βρούνε μια ισορροπία ανάμεσα σε αυτό και να χαρούνε τη ζωή τους. Αυτή την ισορροπία ένα πρόγραμμα σαν τη Στροφή μπορεί να τους βοηθήσει να την βρουν».